Taiji Dao

taiji quanSoms zie je beelden uit China van mensen die op de vroege ochtend van die langzame bewegingen maken: Taiji Quan. Dat is een bewegingsleer die gebaseerd is op de Wu Shu (de krijgskunsten) en waarbij je elke beweging als een zelfverdediging uit kunt voeren. Door dat heel langzaam te doen wordt het een meditatie in beweging waardoor de Qi (levensenergie) in je lichaam gaat stromen.

Langzaam met aandacht bewegen geeft een andere dimensie aan bewegen. Het wordt meditatief bewegen. Het maakt je bewust van je lichaam en de manier waarop je lichaam beweegt. Het brengt rust in je denken, vergroot je balans en verbetert je coördinatie.

Wat is Taiji Dao?
In taiji dao wordt het zelfverdedigingsaspect los gelaten omdat je met andere bewegingsvormen die minder lang en ingewikkeld zijn hetzelfde kunt bereiken. En belangrijk is dat je daarin je eigen weg, je eigen dao volgt. Dao heeft meerdere betekenissen: ‘de open weg’, ‘de weg van de natuur’, de weg van je eigen natuur’. Binnen de Taiji Quan stijlen houdt men vaak vast aan één bepaalde stijl of vorm. Taiji dao houdt in dat je flexibel bent, je niet beperkt tot één bepaalde stijl maar veelzijdig en creatief bent.
Iedereen kan taiji dao beoefenen en er wat aan hebben, ongeacht leeftijd of lichamelijke conditie. De oefeningen vormen geen zware belasting voor je lichaam maar het functioneren van hart, longen spijsvertering verbeterd er wel door. Het lichaam wordt er leniger en soepeler door. Klachten van artrose en fibromyalgie ed  kunnen verminderen door het beoefenen van taiji dao. Dit komt omdat je wel beweegt maar niet belast.
Sporters hebben er ook voordeel bij; ik mountainbike graag en merk dat mijn coördinatie, reactievermogen en balans erg goed zijn, met name door de taiji.


De vijf fasen

Binnen taiji dao werk je o.a. met de vijf-fasen-bewegingsvormen zoals ‘de vijf wielen’. Het uitvoeren van deze vijf-fasenvormen geeft hetzelfde effect als het uitvoeren van een taiji quan vorm. Ze zijn echter makkelijker uit te voeren omdat het maar vijf verschillende bewegingen zijn. Je kunt daardoor ook sneller effecten waarnemen bij jezelf. Je kunt zeggen dat taiji dao een manier van bewegen is waarbij er geen sprake is van een vaste stijl of vorm maar dat er met veel verschillende bewegingsvormen en qigong wordt gewerkt. En je kunt het allemaal aanpassen aan je eigen mogelijkheden. Dat is ook de ‘open weg’. Niet vast zitten aan bepaalde bewegingen maar waar nodig de bewegingen aanpassen aan je eigen mogelijkheden. Hierdoor is taiji dao voor veel mensen toegankelijker dan taiji quan. Er is overigens niets mis met taiji quan. Het uitvoeren van een lange vorm is prachtig om te doen. Je kunt je daar prima in ontspannen en (energetische) balans in vinden. Voor mijzelf beoefen ik oa de hand- en zwaardvorm van grandmaster WCC Chen.

Taiji dao betekent voor mij op een losse manier omgaan met de les stof. Een les ziet er altijd wat anders uit. Een vraag van een deelnemer kan de inhoud van de les veranderen. Mijn lesmateriaal komt uit verschillende bronnen: de lessen en opleidingen van Martin Wessels, de lessen van Veronique Rillmann en van alle andere docenten bij wie ik op les ben geweest.
De literatuur die ik bestudeerd heb en natuurlijk mijn eigen ervaring en creativiteit. Ik werk wel veel met de bewegingsprincipes van de Yangstijl taiji quan. Je beweegt over het algemeen vloeiend en langzaam met licht-gebogen gewrichten. De bewegingen worden gestuurd vanuit het bekken, daar zit de basis van je bewegingen. Verschillende bewegingsvormen komen regelmatig terug zodat je ze goed kunt leren zodat je ze ook thuis alleen uit kunt voeren.

Zie hier informatie over Qigong

Als je meer wilt weten: contact

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren