Meditatie

Meditatie speelt in mijn lessen een grote rol.

Regelmatig zit ik ‘mindful’ op mijn meditatiekussen te mediteren. Ik heb cursussen en workshops gevolgd, ben in boeken gedoken en veel gemediteerd. Ik heb oa een retraite taiji quan en meditatie gedaan en een vipassana retraite in Drente. Vipassana is de Boeddhistische meditatie waar mindfulness van af is geleid.
In mijn lessen doen we regelmatig aan meditatie. Zittend op de stoel, met of zonder beweging. We richten dan de aandacht op ons lichaam (bv een lichaamsscan of beweging) of brengen de aandacht naar de beweging van de ademhaling in het lichaam. ‘De aandacht richten’ kun je trainen, net zoals je het lichaam kunt trainen. Je versterkt daarmee je concentratievermogen. Het helpt je aandachtig te zijn bij het uitvoeren van een bewegingsvorm. Je leert je minder af te laten leiden door gedachten of dingen die buiten je om gebeuren. Je aandacht richt zich op de bewegingen van je lichaam. Eén van de deelnemers gaf ooit precies weer wat ik er mee wil bereiken: ze gaf aan dat ze nu voelde dat haar hele lichaam bezig was te bewegen.
De bewegingen die je maakt hebben vaak een functie, maar het gaat er vooral om hoe je de bewegingen doet, nl langzaam, ontspannen en met aandacht (mindful).

In wezen is taiji dao meditatie in beweging.

Je voert de bewegingen met aandacht uit en je laat je niet afleiden door andere gedachten. Het is actiever dan op je kussen zitten. Het is ontspanning voor lichaam en geest. Het uitvoeren van taiji dao brengt rust. Deze rust verdiept zich in de meditatie op de stoel en versterkt het meditatieve aspect van de bewegingsvormen uit taiji dao.

De ‘stoelsessie’ tijdens de lessen wordt over het algemeen als zeer prettig ervaren. Meestal zijn we eerst een half uur staand bezig, dan ongeveer een kwartier op de stoel en het laatste kwartier weer staand.

Als je meer wilt weten: contact

 Dhyana Mudra | meditatie | San Qi Dao     Dhyana Mudra

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren